יום שני, 30 בנובמבר 2009

חנוך במאה העשרים ואחת

בקורס "מדעי החינוך במאה העשרים ואחת" השתוממתי כששמעתי שעל פי מחקרי "יונסקו" כ-900 מיליון מתושבי כדור הארץ מוגדרים כאנאלפביתיים. אנו מדברים על גלובליזציה. על העולם ככפר אחד קטן, אך לא כך. הפערים בין תושבי הכדור גדולים ואף מתרחבים.
אוכלוסיות שהצטרפו בסוף המאה ה-19 ולאחריה למהפכה התעשייתית יצאו מן הנבערות. בתי הספר לימדו קרוא וכתוב, נכס תרבותי שהיה קודם נחלתם של מעטים. במהלך המאה ה-20, בית הספר היה סוכן הידע העיקרי. במעבר למאה ה-21 אנו עדים לכך שאנו חיים בתוך מהפכה תרבותית בתחום טכנולוגיות הידע. הידע האנושי עובר למצב דיגיטאלי.
תהליך הגלובליזציה החל מהיום שהאנושות נוצרה. לדעתי, אין יתרון בכך שמדינות מפותחות מתעלמות ולעיתים תורמות לנחשלות של מדינות בעיקר מאפריקה. גם שם היצרים והרצונות חופפים לתושבי העולם המפותח. החסכים התרבותיים והכלכליים מובילים לגלי הגירה בלתי לגאלית. מוטב שמדינות מפותחות ירתמו לעזרת מדינות נחשלות. יעזרו בפיתוח כלכלי ותרבותי אצלן; כי אחרת, יעמדו מול מציאות בה הן מוצפות במהגרים אומללים ללא יכולת שליטה עליהם.

2 תגובות:

dash אמר/ה...

אליעזר,
בנושא המהפכה בתחום הידע, חשוב להדגיש כי המעבר לעולם דיגיטלי הפך את הידע לכזה שאינו מוגבל למקום וזמן ולכזה שזמין לכולם בתנאי שהם נמצאים באיזורים מפותחים.
לכן, אני מסכימה איתך, כי דווקא בעידן הגלובליזיה, האחריות של מדינות מפותחות כלפי מדינות נחשלות גדולה יותר.
דפנה

אבוליל דלאל אמר/ה...

זה עניין פוליטי גם בארץ הפוליטיקה מתערבת במערכת החינוך למשל חוק חינוך חובה מדבר חינוך לכל אזרחי המדינה וחוק יסוד שמדינת ישראל מדינה לכל אזרחיה ,אבל אין שוויון הרבה פרוייקטים נכנסים רק למגזר היהודי