יום שני, 15 בפברואר 2010

תלמיד ומורה דיגיטליים

מערכת החינוך בעלת כוונות טובות ביחס לחדשנות בחינוך. חדשות לבקרים קמים מודלים חדשים להוראה. לעתים הלחצים להכנסת המודלים הללו באים מגורמים עסקיים. בית הספר נחשף לעולמות תוכן רבים ומגוונים מדי ועליו להחליט מה טוב לתלמידיו; האם כולם או מספר מצומצם וממוקד.
תלמידים נחשפים למקורות מידע באופן עצמאי. היכן אם כן מקומו של ביה"ס?
להיות תלמיד דיגיטלי
תופעת ה-Copy-Past קיימת מאז החלו להשתמש באינטרנט כמקור מידע לעבודות ושיעורי בית. התוצאה - רדידות מחשבתית ואפס ידע. על בית הספר לשנות גישה; משיטה של שינון חומר עליו לעודד חשיבה ביקורתית, יצירתיות, למידה שיתופית ויצירת אינטראקציה בין התלמידים והמורה. המחברת היא כבר לא העיקר. ה"תלמיד הדיגיטלי" לא יהיה ספון בביתו, עליו לפתח שליטה ושימוש בטכנולוגיות מידע מתקדמות, מיומנות של חיפוש מידע, ויכוח, התדיינות, התמקדות בנושא בתוך קבוצת הלומדים בכיתות קטנות. בצד ה"תלמיד הדיגיטלי" יהיה ה"מורה הדיגיטלי" שיוכשר למיומנויות החדשות הנדרשות בעידן החדש, עליו לשמש גורם מגשר לעולמות תוכן. על המורה החדש להיות מומחה תוכן אבל במקביל, להיות מסוגל לנהל תהליכי למידה גם בתחומים אחרים.
תוך כדי לימודי לתואר שני בהתמחות בתקשוב ולמידה, שילבתי בלוג לימודי בהוראה בבית ספרי. בבלוג כלולים תקצירים, תמונות, מצגות, סרטונים, שאלות חזרה. תופעת ה-Copy-Past, לא קיימת משום שאני מעודד חלק מהנקודות שצוינו לעיל. התוצאה - למידה מתוך חשיבה, ביקורתיות ולמידה שיתופית. באחד השיעורים שאלתי את תלמידי האם הם חפצים לחזור להוראה פרונטאלית מסורתית כפי שלמדו בשנה שעברה? נעניתי בלאו חד משמעי שמשמעותו החיובית נשמעה באוזני נעימה עד מאד.

2 תגובות:

אבוליל דלאל אמר/ה...

כן תופעת היעתק ודבק מן האינטרנט סכנה על זכויות יוצרים צריך להדגיש זה ,גם יש אחריות על המורה למרות שמטרת על תוכנית תקשוב להפוך מורה ולמורה מקוון לצערי המורים לא מודע לאתיקה וערכים ברשת וסטנדרטים במדענות רואים תלמיד מביא להם מידע אומרים ואא תלמיד חרוץ מחפש באינטרנט ,ברגע התלמיד מעתיק לא כותב לא קורא כל המידע אין עיבוד מידע הוא לא לומד בצורה זו.

אנונימי אמר/ה...

ללא ספק התלמידים של היום נולדו לעידן חדש וטכנולוגי. למורים מ"עידן המחברת" כפי שציינת קשה מאוד להשתלב בעולם הטכנולוגי, זה ממש כמו ללמוד שפה חדשה.
הילדים אשר נולדו לעולם זה יכולים ללמד הרבה מאוד את הוריהם ואת מוריהם על טכנולוגיה ועל היתרונות הברורים שלה.
היום מאוד חשוב לשלב כבר בהוראה לגיל הרך היבטים טכנולוגיים, וללמד את העידן החדש של המורים כיצד לשלב טכנולוגיה בלימודים.